BAŤŮV KANÁL - HORNÍ TOK | |
|
|
Ve 30. letech 20. století byl vybudován průplav Otrokovice – Rohatec. Kanál byl dlouhý 50 km a měl sloužit ke zvýšení spodních vod, závlahu a plavbu. Protože se na ní významnou měrou podílel Tomáš Baťa, vžil se pro stavbu lidový název „Baťův kanál“. Stavbu tvoří pohyblivé jezy s výsuvnými tabulemi a závlahovými klapkami, plavební komory, soustavy závlahových a drenážních kanálů, které jsou roztroušené po celé krajině. Kanál tvoří z části řeka Morava a z části pro něj bylo vykopáno umělé koryto. 1. května 2002 byl průplav Otrokovice - Rohatec slavnostně pojmenován Baťův kanál a v současnosti je přístupno a propojeno 48 km původní trasy Baťova kanálu a 17 km navazujících říčních kilometrů. Po vodě tak jsou spojena města Otrokovice a Petrov, mezi nimiž se propluje 10 plavebními komorami.
Do následujících let je plánováno splavnění Baťova kanálu do zdrže jezu Hodonín a splavnění severním směrem do Kroměříže. Novým posláním vodní cesty Baťův kanál, prodloužené na souvisle splavný úsek Kroměříž- Hodonín o celkové délce cca 76 km, je vytvořit páteř pro turisticky využívanou oblast Slovácko. V rámci první investiční akce, splavnění do Hodonína, bude vedle stávajícího jezu, na vodním toku Radějovka, vybudována nová plavební komora Rohatec se zázemím. Dále dojde k rozšíření koryta tohoto nesplavného toku pod jezem v délce cca 800 m. Součástí stavby je i zvýšení stávajícího hospodářského mostu a vybudování nové ocelové lávky pro pěší a cyklisty, která zajistí bezpečné spojení mezi českou a slovenskou stranou. Významnou částí projektu je i řada kompenzačních opatření, které mají za cíl minimalizovat negativní vliv stavby na životní prostředí. Mezi nejvýznamnější opatření patří přeložka regionálního biokoridoru. V rámci druhé investiční akce bude nutné překonat stávající jez Bělov u Otrokovic výstavbou nové plavební komory. Ve zdrži jezu Bělov budou provedeny nezbytné úpravy pro zajištění požadovaných parametrů vodní cesty a bude vybudováno nové přístaviště v Kroměříži. Délka prodloužení severním směrem bude cca 15,8 km.
Horní tok: Kroměříž - Uherský Ostroh
Dolní tok: Uherský Ostroh - Hodonín
Přístavy - horní tok
- Kroměříž - 49.2978792N, 17.4062003E
- Otrokovice - 49.2098153N, 17.5079836E
- Napajedla - 49.1748794N, 17.5126389E
- Spytihnev - 49.1361044N, 17.5018472E
- Babice - 49.1169678N, 17.4848206E
- Huštenovice - 49.0967403N, 17.4732336E
- Staré Město - 49.0754992N, 17.4563886E
- Uherské Hradiště - přístaviště
- Kostelany nad Moravou - 49.0440111N, 17.4021325E
- Uherský Ostroh - 48.9825639N, 17.3908656E
Zajímavosti pro horní i dolní tok
Délka splavného kanálu: 53 km (Otrokovice - Skalice)
Šířka kanálů: průměrně 12 m
Hloubka kanálu: průměrně 1,5 m
Podjezdná výška kanálu: min. 2,1 m
Rozdíl hladiny na vodní cestě: 18,6 m
Počet vyrovnávacích zdymadel: 13
Počet jezů: 13
Doporučený rozměr lodí (délka/šířka/ponor): 38 m / 5 m / 80 cm
Počet mostů: 56
Bez oprávnění je možno řídit malá plavidla do výkonu 20 kW, která jsou schopná pouze výtlačné plavby a max. rychlosti 12 km/h.
Zdroj informací: www.batacanal.cz
Datum poslední aktualizace článku: 06.11.2013 |
|
|
|
|